Det digitale Allen-orgel (2005)
(Klik på billedet for fuld størrelse)
Disposition:
Principal 8 Tværfløjte 8 Gedakt 8 Viola di gamba 8 Oktav 4 Fløjte 4 Kvint 2 2/3 Oktav 2 Mixtur V Cymbel III Trompet 16 Trompet 8 Tremulant III/I 16 III/I 8 III/I 4 II/I 8 |
Principal 8 Fløjte 8 Salicional 8 Vox angelica 8 Oktav 4 Fløjte 4 Gemshorn 2 Nasat 1 1/3 Sesquialtera II Scharff IV Krumhorn 8 Engelskhorn 8 Tremulant III/II 16 III/II 8 III/II 4 |
Principale 8 Bourdon 8 Flute harmonique 8 Gambe 8 Voix celeste 8 Prestant 4 Flute traversiere 4 Nazard 2 2/3 Flute octaviante 2 Tierce 1 3/5 Plein jeu IV Basson 16 Trompette 8 Hautbois 8 Voix humaine 8 Clairon 4 Tremblant III/III 16 III/III 4 |
Violoncel 16 (HV) Principal 16 Subbas 16 Bourdon 16 (SV) Oktav 8 Gedakt 8 Koralbas 4 Fløjte 4 (Pos) Mixtur IV Bombarde 16 Fagot 16 (SV) Trompet 8 Trompet 4 I/P 8 I/P 4 II/P 8 II/P 4 III/P 8 |
Svellekobler (alle svellers effekt på ét trin) Delt pedal med programmérbart splitpunkt Transponering -7 til +5 halvtonetrin Alternative tempereringer - Werckmeister, Kirnberger, middeltone osv. Sequencer Setzer med 640 kombinationer Allens Quantum-teknik muliggør at alle stemmer med visse nødvendige modifikationer findes i 4 versioner: |
For mere udførlig information om digital teknik m.m. se Allen Organs hjemmeside
Er Köhne-orglet Sakskøbing Kirkes gamle, men velholdte Ford T, må det nye Allen-orgel være en stor Toyota med plads til hele familien, aircon og en del muskler under motorhjelmen. Med sine mange muligheder for at realisere forskellige tiders musik med stor grad af autenticitet er dette instrument anderledes bredspektret end det fine historiske pibeorgel.
Allen-orglet blev installeret i kirken i 2005 og indviet af den fransk-libanesiske orgelvirtuos Naji Hakim ved en uforglemmelig koncert 12. juni 2005. Forud for denne festdag var gået en lang og konfliktfyldt proces, hvor menighedsrådet i Sakskøbing trodsede biskoppen og diverse orgeleksperter og formåede at få daværende kirkeminister Tove Fergo til at åbne for en bredere fortolkning af termen "mindre, flytbart orgel". På denne måde blev det muligt for rådet uden myndighedsgodkendelse at anskaffe det instrument, vi ønskede os, og som svarede til sognets økonomi og pladsforholdene i kirken.
Et digitalt orgel reproducerer lyden af et pibeorgel ved hjælp af samplingsteknologi - dvs. når en tangent trykkes ned, afspilles en lydoptagelse af en orgelpibe. Det er samme teknologi, som man bruger i alle typer keyboards, synthesizere, elklaverer m.v. - i grunden kan man sige, at et digitalorgel er en meget stor og meget specialiseret synthesizer. Der er dog trods basale ligheder meget stor forskel på et keyboard med rytmeboks, købt for under 1000 kr i Aldi, og et kunstnerisk tilfredsstillende og gennemført digitalorgel, som de laves hos Allen organs i Pennsylvania, USA. Allens orgler er meget tæt på den originale pibeorgellyd - især hørt i en god akustik som Sakskøbing Kirkes -, og den lille rest manglende realisme, man kan opleve i sjældne stunder, opvejes rigeligt af instrumentets muligheder for at realisere orgelmusikhistoriens mesterværker, næsten uanset tid og geografi.
I skrivende stund har det nye digitalorgel tjent os i 6 år uden nævneværdige tekniske problemer. De småting, der har været, er blevet ordnet af Svensk Orgelkonsult AB, som er franchisetager for Allen i Danmark og Sverige. I disse år har adskillige danske og udenlandske organister spillet koncert på orglet med stor fornøjelse, og store værker, som ellers ikke ville kunne spilles i Sakskøbing Kirke er blevet opført til fornøjelse for et stadigt større, orgelinteresseret publikum - bl.a. Weckmanns "Es ist das Heil", Bachs "Clavierübung, dritter Teil", Messiaens "La nativité du seigneur" og "Les corps glorieux" samt Tournemires "Sept paroles du Christ". Specielt den nærhed, der ligger i oplevelsen af orgelkoncerter, hvor solisten sidder lige så tæt på, som musikerne ville gøre, hvis det var en strygekvartetkoncert, har givet en større bevågenhed omkring instrumentet og dets musik. Denne nærhed gør også, at orglet fungerer fortrinligt som gudstjenesteinstrument, da både organist og kor nu befinder sig nede i selve kirkerummet sammen med menigheden, fremfor på et pulpitur højt oppe i vestenden.
I det daglige anvendes Allen-orglet ca. 60 % af tiden, mens Köhne-orglet tegner sig for de sidste ca. 40 %.
Læs mere på debatsiden om digitale orgler.
Og hør orglet i tre forskellige sammenhænge her:
en sats af Charles Tournemire (1870-1939) på samplede Cavaillé-Coll-stemmer
og en sats af Dietrich Buxtehude (1637-1707) på Schnitger-samples i middeltonestemning
og endelig en orgelkoral af Johann Sebastian Bach (1685-1750) også på Schnitger-samples, men i Werckmeister-temperering.
Videre til det historiske Köhne-orgel.
Videre til det lille Ramus-orgel.
Videre til kapelorglet.